ТОП-100 найвпливовіших осіб Львівщини 2017 рік | |
переглянути
|
Газета №35 (55) / 2014 | |
переглянути
|
|
Ігор СМЕШКО: «Аплодисментів нащадків – не буде» | Пряма мова | 09-06-2020, 00:50 | 0 1224 |
| Про контррозвідку в Мінобороні, порушення Будапештського меморандуму, компенсацію від держав-підписантів, третю світову війну і багато іншого від Ігоря СМЕШКА, одного із перших очільників військової розвідки України, колишнього тричі голови Комітету з питань розвідки при Президентові України, екс-голови Служби безпеки України і першого військового аташе України в США (1992-1996 рр.), Президента Центру стратегічних досліджень та аналізу та лідера партії «Сила і Честь». -Про потребу у власній контррозвідці у Мінобороні ви заговорили вкотре після того, як Харківський танковий завод ім. Малишева отримав нового начальника служби безпеки, котрий за вашою інформацією співпрацював із російською міліцією? - Міністерство оборони повинно мати власну контррозвідувальну службу, яка би унеможливила подібні кадрові призначення в підприємствах оборонного комплексу України. Ці та інші кроки, як, скажімо відсутність послідовної Воєнної доктрини України з урахуванням її позаблокового статусу та існування головної військової загрози від другої ядерної держави світу, ставлять під загрозу оборонні операції країни. - Чи потрібна в Україні структура, котра б об’єднувала усі розвідувальні напрями? Управління директора національної розвідки США об'єднує 17 розвідувальних органів. - Наш аналог – Комітет із питань розвідки при президентові України. Із 1995 року багато разів створювався. Але, як тільки показував свою ефективність, особливо в боротьбі із закордонним впливом і корупцією на вищих щаблях влади, його відразу ліквідовували. Або створювали бутафорську, формально бюрократичну структуру – для окозамилювання перед західними партнерами. - Верховна Рада України 4 березня ухвалила закон, який розділяє повноваження головнокомандувача Збройних сил України (ЗСУ) та начальника Генерального штабу. Тепер начальник Генерального штабу не є головнокомандувачем Збройних сил України. 27 березня Зеленський зробив низку перестановок у керівництві ЗСУ. Він звільнив Руслана Хомчака з посади начальника Генерального штабу – головнокомандувача ЗСУ і призначив на посаду голови Генштабу Сергія Корнійчука. Хомчак указом президента став головнокомандувачем ЗСУ. Крім того, колишній командувач операції Об'єднаних сил Сергій Наєв став командувачем Об'єднаних сил ЗСУ. Останні зміни в командуванні українськими військовими розмивають відповідальність за ухвалення рішень, чи нестимуть відповідальність окремі чини за окремі накази? - В умовах війни вертикаль командування спрощується, а не ускладнюється. Персональна відповідальність кожного елемента вертикалі має бути очевидною для всіх. А у нас вона продовжує розпорошуватися між усе більшим числом додаткових генералів і урядовців, які потім потонуть у нарадах і погодженнях та в підкилимній боротьбі за доступ до вух президента і до тіньового контролю над ресурсами і бюджетом на оборону. Президент і міністр оборони – дві ключові фігури, інші ж можуть радити, але зобов'язані виконувати накази. Закладена [екс-секретарем Ради нацбезпеки та оборони Олександром] Турчиновим і [п'ятим президентом України Петром] Порошенком "нова" модель "національної безпеки" зруйнувала близьку до США, існуючу до них модель. Метою внесення ними змін до законодавства було рятування їх від відповідальності за Крим і окуповані території. Закон про "національну безпеку", який був прийнятий при них, – це закон "колективної небезпеки" і персональної безвідповідальності за можливу бездіяльність при необхідності прийняття швидких стратегічних і оперативних рішень. Особливо під час кризи чи війни. Президенту України Володимирові Зеленському не варто тягнути на себе весь негатив цього провального сценарію гри, написаного до нього, і грати у спектаклі, який не спасає, а калічить. Аплодисментів нащадків - не буде. -Нещодавно Олексій Резніков, віце-прем'єр-міністр — міністр з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України заявив, що Україна, як і раніше, чекає допомоги з боку США і Великобританії як гарантів територіальної цілісності України за Будапештським меморандумом. Чи не запізно прозвучала така заява, зважаючи на те, що Росія 2014 року порушила умови меморандуму, анексувавши Крим і розпочавши збройну агресію на Донбасі? -Україна має надіслати США і Великобританії офіційні ноти з конкретними вимогами щодо відновлення дії Будапештського меморандуму. Це той випадок, коло треба не очікувати, а направляти офіційні дипломатичні ноти з конкретними нашими вимогами по відновленню дії цього міжнародного договору, скликання негайних консультацій країн - підписантів та внесенням від нашого імені пропозицій по підписанню додаткової угоди по деталізації та введенню механізму реалізації гарантій нашої безпеки. Ігнорування з початку російської агресії Будапештського меморандуму є злочином і з точки зору нашого внутрішнього законодавства... Згідно з Конституцією України, президент керує зовнішньою політикою та є гарантом безпеки й оборони держави. Причому він виконує ці функції лише в рамках законів. Не "Мінських домовленостей", не протоколів переговорів у будь-якому форматі чи усних домовленостей під час телефонних розмов із лідерами навіть найпотужніших країн світу, а наших – українських – законів. На сьогоднішній день єдиними законами України, які давали і дають право нашим президентам від початку російської агресії із 2014 року на здійснення ними керівництва зовнішньою політикою для забезпечення оборони і безпеки України, відновлення її суверенітету і територіальної цілісності, є Будапештський меморандум, а також постанова Верховної Ради України від 6 червня 2010 року, N 2431-VI "Про заяву Верховної Ради України про надання Україні реальних гарантій безпеки". У цій постанові Верховної Ради України, яка була прийнята ще у 2010 році і має статус закону, було доручено уряду України забезпечити підготовку додаткового міжнародно-правового документа, який би деталізував і розвинув положення Будапештського меморандуму. А саме – деталізував би механізми "реальних гарантій національної безпеки без'ядерної України", як ідеться там дослівно. Цією ж постановою уряду доручалося здійснити необхідні кроки щодо розгляду і підписання цього додаткового документа Росією, США, Великобританією, Китаєм і Францією. -Ви переконані, що українська дипломатія має діяти активно і наступально, домагаючись послідовного виконання всіх положень Будапештського меморандуму країнами-підписантами… - Ми внесли величезний вклад в міжнародну систему безпеки, коли відмовилися від ядерної зброї. Так чому сьогодні міжнародне співтовариство не може нам хоча б допомогти контролювати україно-російський кордон? В 1994 році Росія разом з США та іншими ядерними державами виступили гарантами підписання Україною Будапештського меморандуму. Україна, відмовившись від свого ядерного арсеналу, зробила для безпеки Сполучених Штатів Америки більше, ніж будь-яка інша країна світу за всю історію їх існування. Нагадаю, що на той час 176 стратегічних балістичних ракет, розташованих на території України, були спрямовані на США. Вони могли потенційно знищити найпотужнішу державу світу. Жодна інша країна не сприяла більше американській, британській та світовій безпеці від ядерних руйнувань, ніж Україна. Багатосторонній меморандум, підписаний у 1994 р. Україною, США, Росією та Британією, призвів до того, що Україна відмовилася від свого ядерного статусу як третьої за величиною в світі країни з ядерної енергетики, маючи майбутні ядерні амбіції. Україна встановила прецедент у ядерному роззброєнні та нерозповсюдженні, який був оголошений основою глобальних зусиль щодо уникнення ядерного апокаліпсису. Під меморандумом поставили свої підписи тодішні президент України Леонід Кучма, президент РФ Борис Єльцин, президент США Білл Клінтон і прем'єр Великобританії Джон Мейджор. Підписанти від країн надали «гарантії безпеки» територіальної цілісності, незалежності, суверенітету та свободи від втручання. Україна в свій час зробила величезний крок назустріч миру та світовій безпеці, який не має прецедентів в історії людства, а інші підписанти меморандуму своїх зобов’язань не виконали. Навіть за умови явної ворожості, агресії та вторгнення в Крим з боку Росії, жоден з інших трьох підписантів навіть не наблизився до виконання своїх явних та непрямих гарантій захисту суверенітету України. Мінські угоди є невідповідною стороною, яка намагається витіснити та скасувати більш фундаментальні домовленості щодо безпеки, притаманні Будапештському меморандуму. Настав час переглянути умови цього історичного документа та відновити авторитет США та Великобританії. Адже Путін зайде настільки далеко, наскільки ми йому дозволимо. -Україна могла б вимагати компенсацій від держав-підписантів Будапештського меморандуму. - Згідно Віденської конвенції стосовно права міжнародних договорів від 1968 року будь-яка держава, що надає певну послугу чи виконує зобов’язання перед іншими державами, має право на компенсацію. За оцінками свого часу воєнної розвідки України, щорічне заощадження від вживання заходів по компенсації ядерної загрози США і Європі з території України, коштувало їм близько 20 млрд. доларів (15 млрд. – від Сполучених Штатів, 5 млрд. – від Європи). Проте, сьогодні Україна не вимагає компенсації коштами, а прагне лише прямого виконання державами-гарантами своїх зобов’язань згідно Будапештського меморандуму по гарантуванню її територіальної цілісності і незалежності, а також по незастосуванню по відношенню до неї не тільки військової сили, але й економічного і політичного тиску. Сьогодні Україна має внести пропозиції щодо підписання додаткової угоди до Будапештського меморандуму стосовно деталізації та введення механізму реалізації гарантій нашої безпеки. -Чи можна припустити, що якщо Будапештський меморандум не буде виконано, процес ядерного роззброєння в світі зупиниться, адже жодна ядерна країна не повірить більше міжнародним гарантіям після прецеденту з Україною. - Договір про нерозповсюдження ядерної зброї, як міжнародний документ, що заохочує країни, які ще не мають ядерної зброї до стриманості у її розробці, в цьому випадку може вмерти. Якщо зараз не повернутися до Будапештського меморандуму та не здійснити конкретні дії щодо його виконання, то жодна країна з ядерним озброєнням (наприклад, Північна Корея чи Іран) більше ніколи не повірить жодним міжнародним документам та гарантіям безпеки в обмін за відмову від ядерної зброї. Адже в них завжди буде перед очима прецедент України, коли пообіцяли, але нічого не зробили. Зруйнована вся система міжнародного права, Договір про незастосування ядерної зброї як і всі інші домовленості про запобігання розповсюдження ядерної зброї не діють. Такі країни, як Іран і Північна Корея мають всі підстави активно розвивати власні ядерні програми й не довіряти гарантіям інших держав. Поведінка адміністрації США в тих умовах, є контрпродуктивна під кутом зору нерозповсюдження ядерної зброї. - Внаслідок ракетного удару США по міжнародному аеропорту Багдада в Іраку було вбито командира елітного підрозділу іранського Корпусу вартових ісламської революції (КВІР) "Аль-Кудс" генерал-майора Касема Сулеймані. Президент США пригрозив, що якщо Іран атакує Америку, США завдадуть удару по 52 цілях в Ірані. Найвище керівництво України виявило "певну розслабленість", коли після загострення відносин Ірану та США "світ чекав початку третьої світової війни". Водночас український пасажирський літак піднявся у небо, ніби нічого й не трапилося. Нагадаю, МАУ Boeing 737-800 рейсу PS752 "Міжнародних авіаліній України" розбився поблизу Тегерана невдовзі після зльоту. На борту перебували 167 пасажирів і дев'ять членів екіпажу. Ніхто не вижив. Але чи виглядає ця ситуація, фатальною випадковістю чи наслідком некомпетентності українського керівництва? - Після вбивства іранського генерала Іран не міг не відповісти. Виникає питання, чому тоді наші відповідні органи, які повинні відстежувати ці події (перш за все розвідувальні органи – Рада національної безпеки і оборони та її апарат і комітет із питань розвідки), не дали рекомендації? А якщо дали, чи не давали вони, в тому числі президентові, уряду – про те, щоб тимчасово припинити польоти в театр можливих військових дій? Генштаб збройних сил Ірану заявив, що літак МАУ збили іранські військові помилково. У відомстві додали, що катастрофа сталася невдовзі після обстрілу Іраном військових баз США в Іраку. Літак, як зазначено в повідомленні, наблизився до одного з важливих об'єктів КВІР і "за формою та висотою польоту був схожий на ворожий об'єкт". – Вас не здивувало, що президент України в розпал гарячого протистояння між США й Іраном полетів в Оман – країну, дуже близько розташовану до осередку конфлікту, де розміщені американські бази, по яких офіційний Тегеран цілком може випустити ракети, як це було днями з Іраком? – Здивувало. Тут два варіанти: або комітет із питань розвідки не виконує своїх функцій і не інформує президента, або президент не дослуховується до його інформації. Обидва варіанти дуже небезпечні для держави. -Рада Федерації РФ схвалила поправки до Конституції і тепер вже йде мова про обнулення президентських строків Путіна. Отже, після 2024 року він зможе ще двічі балотуватися на пост президента. - Ситуація була прогнозованою. Протягом багатовікової історії російської держави вона не мала іншої моделі управління, окрім авторитаризму. До того ж азійського, а не європейського типу. Щоправда, це єдина форма управління державою, яка поки що гарантує територіальну цілісність федерації. Другий фактор її збереження – відсутність у країні критичної маси середнього класу й відповідного рівня політичної культури населення, щоб розпочати будівництво справжньої демократії. Повний контроль держави над інформацією у країні і пропаганда також відіграють свою роль. Більшість населення боїться кривавих потрясінь і революційних змін. На прикладі пропагандистських картинок у ЗМІ та контрольованих державою "фабрик мрій" у кіно й на телебаченні цей страх уже міцно увійшов у голови більшості людей. Тому проблема не в "царі на троні", а "царі в головах" більшості населення сучасної Росії. Усе це разом і гарантує поки що можливість таких змін у її конституції. Світ не в змозі ніяк перешкодити цьому процесу у другій ядерній державі світу. У євроатлантичному демократичному просторі зараз глобальна криза єдності й лідерства. І деякі з лідерів західних демократій потай навіть і самі мріяли б про таку концентрацію влади у своїх руках. І вони будуть шукати сепаратних домовленостей із реальною владою в Росії. Україна вже давно мала зрозуміти, що в неї немає безкорисливих друзів не тільки на Сході, але й на Заході. Ці події тільки посилюють загрозу існуванню Української держави з боку нинішнього керівництва Росії за пасивності Заходу. Єдиний шлях захисту національних інтересів України – нарощувати нашу власну економічну, військову, політико-дипломатичну та інформаційну міць держави. Долати бідність, збільшувати кількість середнього класу у країні, рівень його політичної культури. -Чи може Україну поглинути авторитарний режим? -Україна – це не Росія, це абсолютно інший народ, це народ вільних воїнів і вільних землеробів з давньою історією. Авторитарну форму правління на кшталт Росії тут побудувати просто неможливо, і будь-які спроби створити контрольований авторитарний режим в Києві не буде мати успіху. Наша країна – друга по території в Європі, з величезним потенціалом. Це не Польща, не Болгарія і не балтійські республіки – це величезний, якщо хочете, слон, який, увійшовши в існуючі європейські системи, може повністю перекроїти баланс всередині них. Щоб стати успішною країною потрібно будувати демократію. Але, ми в Україні також – до цього ще і не приступали. Усі, хто критикував «попередню владу» за роки незалежності, щоб самому до неї дістатися, ніколи навіть і не планували цього робити. Їх цілком влаштовувала існуюча політична система і модель економіки, які засновані на кланово–феодальному авторитаризмі. Слід було б також не гаяти час і нарешті продумати дієвий механізм пріоритетного залучення масштабних інвестицій саме з тих країн, які реально допомагають нам у стримуванні агресії Кремля. Подібні кроки мають стати елементами актуальної загальнодержавної стратегії стримування агресора. У світлі останніх подій із пандемією короновірусу окремої уваги заслуговує і критично важлива фармацевтична галузь. Іншими словами, інвестиційний ландшафт України має відповідати головним інтересам держави у сфері національної безпеки. - Але, на жаль, не завжди власне бачення поєднується із баченням окремих кланів? - На сьогодні влада має усі ознаки кланово-олігархічної автократії, яка нищить економіку, виштовхує людей за кордон, а тих хто залишається, перетворює на жебраків. Усі ми можемо спостерігати, що знову робиться на кордонах із заробітчанами… Уряд повинен презентувати секторальну економічну стратегію, а не робити голослівні політичні заяви... Її мета – забезпечити гідний європейський рівень життя громадян, соціальні гарантії та захист від внутрішніх і зовнішніх ворогів. Зі світової кризи влада повинна зробити головний висновок – потрібне стратегічне регулювання економічної сфери, спрямоване на кінцеве виготовлення товарів із високою якістю. Із кризи ми повинні зробити головний висновок – потрібне стратегічне, професійне регулювання секторальними програмами нашої економіки, аби збільшити кінцеве виготовлення власних товарів із високою якістю та доданою вартістю. Те, що ми можемо виробляти, ми не повинні закуповувати. Глибока переробка власної сировини та імпорт не готової продукції, а передових технологій. Повноцінне використання власних фінансових ресурсів для внутрішніх інвестицій. Нещадна боротьба з корупцією в першу чергу на вищих щаблях влади. Із розкраданням державного бюджету, корупцією з відшкодуванням ПДВ, на митниці та в самих правоохоронних органах. Поки ж ми бачимо не успіхи в цьому всьому, а лише політичні заяви уряду. За якими повинні стояти продумані стратегічні програми, у які суспільство зможе повірити. А не популістські обіцянки, які згодом не виконуються. У першій статті Конституції України сказано, що у нас демократія, але ми зовсім не будуємо демократичну систему, в якій нарешті будуть розмежовані повноваження аполітичних професіоналів, – яким заборонено бути в партіях, і політиків, – які тільки на час приходять до влади. Треба законодавчо заборонити знищувати професійний апарат всередині демократичних інститутів влади. Партія "Сила і честь" має намір покладатися на середній клас і не хоче мати нічого спільного з олігархами. Ми сподіваємося на підтримку середнього класу, з олігархами нічого спільного не маємо і мати не будемо. Вони повинні відійти в історію, залишитися лише бізнесменами, багатими людьми, але без прямого й особливо тіньового впливу на політику та на кадрові призначення в державі. Сьогодні пріоритетом є розбудова партійних осередків, підбір патріотичних, високоморальних і високопрофесійних людей до лав партії, які щиро сповідують ідеологію консервативної демократії... Плануємо, що в кожній області існуватиме осередок партії "Сила і честь", які будуть спиратися на мережу районних, міських і селищних організацій. Як професіонал, я знаю – перемога можлива шляхом зміцнення економіки, підвищення рівня життя українців та нарощування бойових спроможностей Збройних Сил разом з упевненим просуванням до євроатлантичної спільноти.
| | |
|
Warning: include() [function.include]: Filename cannot be empty in /var/www/mediastar2008u/data/www/mediastar.net.ua/modules/block_article.php on line 110
Warning: include() [function.include]: Failed opening '' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php:/usr/share/pear') in /var/www/mediastar2008u/data/www/mediastar.net.ua/modules/block_article.php on line 110
|
|
Новини по темі: Пряма мова |
Зеленський: Була пауза в обмінах, але жодної паузи – в переговорах щодо обмінів... | 03-01-2024, 21:05 | >>> | Кулеба: Трамп — це людина, з якою можна працювати, просто потрібно вміти... | 03-01-2024, 21:03 | >>> | Шмигаль: пенсії та допомоги платитимемо вчасно, є ресурси та підтримка... | 03-01-2024, 21:00 | >>> | ЗСУ повністю деокупували Роботине − Міноборони... | 28-08-2023, 11:14 | >>> | Данілов: Ніякого примусу до перемовин з Росією не існує... | 15-08-2023, 15:39 | >>> | Війна посилила ризики потрапляння в ситуацію торгівлі людьми... | 27-07-2022, 11:35 | >>> | Російська авіація ввечері погрожувала Україні новими ударами... | 04-07-2022, 02:23 | >>> |
|
|
|